Wednesday, September 22

hidangan pagi raya

Seperti biasa, sehari sebelum raya, aku akan bergotong-royong dengan anak-anak dan suami untuk masak hidangan pagi raya. Aku prefer macam tu, aku tak suka memasak di rumah parents aku atau di rumah PIL aku. Frankly, aku tak comfortable. Nak tahu apa  secret recipe nya? Ada di penghujung entry. Tapi memang aku lebih suka macam ni, masak di rumah sendiri. At the same time, aku dapat ajar anak2 cara masak rendang, buat ketupat, masak kuah kacang. Aku tak nak mereka jadi macam aku dulu-dulu... tak pernah tahu cara masak rendang, cuma tahu makan jer!



Selalunya sehari sebelum raya, semua orang dah balik kampung. Jadi kami pun berkampung kat porch. Bentang tikar, keluarkan 'dapur mobile' dan segala macam peralatan dari dalam stor ke depan. Kenapa tak masak kat dapur? Hish! Mana boleh! Semalam kan dah sental lantai dapur, mop lantai, decorate here and there. Sia2 jer... So kami masak di porch. Lepas habis masak, basuh porch pulak. Kan senang! Kenapa tiga beranak jer? Sebab dua yang kecil aku suruh main PS2 kat bilik, Afiq pula aku suruh buat latih-tubi sebab nak UPSR, my soulmate pulak mengadap lappy, ada urgent job kena submit before raya.



Antara bahan2 untuk rendang ayam. Ekceli masak rendang ni senang jer... blend sana, hiris sini, tumis itu, gaul ini, dah siap. Betul! Main campak-campak jer.... tapi ingat, masak rendang ni ada banyak cara. Aku ikut cara yg diperturunkan oleh ibu aku. Caranya cukup simple tapi sodapppp. Sesape nak resipi, emel aku. 


Blend bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas. Serai dicencang halus atau diblend kasar pun boleh juga. Jangan lupa santan dan daun kunyit dalam dua, tiga helai, diracik halus macam buat bunga rampai atau kasar. Sedikit kerisik untuk penyedap rasa. 


Aku ajar anak2 cara menganyam ketupat. Terkezut dorang tengok aku menganyam. Apa, ingat orang KL tak reti anyam ketupat ke? See the leg lar! 



Then, aku ajar Awin dan Daniel isi beras dalam sarung ketupat. 



Kuah kacang feveret aku. Resipinya aku ambil dari seorang kawan, Kak Siti Norbaya namanya, an ex-officemate kat Sri Pentas. Pertama, caranya mudah, kedua sebab sedap. Sudah 8 tahun aku masak kuah kacang nie... 



Dah siap! Hidangan ini hasil kerjasama kami sekeluarga. Ibu dan anak2 memasak, ayah pula tolong keluarkan tong gas, dapur mobile, periuk, tikar. Then simpankan semuanya balik ke dalam stor. Itulah secret recipe aku sebenarnya. 





3 comments:

Teratak Hami said...

Alamak dulu terror sekejap buat sarung ketupat. Lepas setahun berlalu, lupa semula.

Saya suka kuah kacang, nanti bolehlah awak share the recipe

MisY said...

fizah,

no prob! nanti sy buat entri utk kuah kacang.

Teratak Hami said...

Yanty, kuah kacang tu ok jugak la, sedap. Dan "mewah" dgn kacang.
Nanti share recipe ye, sesimple yg boleh.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...