Wednesday, September 22

Nasi Ayam Singapura!

Tak perlu ke Singapura pun. Lokasinya di Krubong, Melaka. Sangat2 dekat dengan Stadium Hang Jebat. To be precised, stadium on your left, bila jumpa traffic lite pertama, turn right. Kedainya sebelah kanan. 


Dah dua kali aku ke sini and each time full house. PakLang aku di Paya Rumput yang suggestkan. Katanya, "Sabau dengan tak sabau jer ko nak tunggu." (dengan loghat Melakanya). Tapi memang betul, kat sini, tahap kesabaran yang tinggi, amat diperlukan. Memang aku kena SABAU!



Patutlah full house memanjang. Nasinya banyak giler, ayamnya macam nak terjun dari piring, sambal dan supnya macam nak melimpah, rasanya pulak...... PERGGH, SEDAU! Eh, silap. SEDAP! Ini first time aku jumpa nasi ayam yang semuanya banyak. Selalunya ayam habis dulu, tinggallah nasi terkontang-kanting bertemankan sup. Kekadang sambal pun habis juga. Yang nie, memang seimbang. in fact kalau ditambah nasi lagi sepinggan pun, ayamnya masih cukup. SABAU aku tu memang berbaloi-baloi. 



Bukan itu saja, satay dia pun sodap! Masa aku nak order tu, ada sorang mamat ni order 200 cucuk. Aduh! Sekali lagi, aku kena SABAU tunggu. Dari segi harga, sama jer, 50 sen to 60 sen secucuk. Tengah makan, kami tambah lagi 20 cucuk. SABAU jer ler...



Tengok tu! Mat bangla pun SABAU tunggu satay sedap nie. Kepada yang selalu ke Melaka, singgah-singgahlah tempat nie. Tak susah nak cari. Cari signboard Stadium Hang Jebat jer. BTW, aku ada pantun untuk korang....

roti canai jual di pasau
begitu juga jagung bakau
bila berjalan ternampak ulau
time tu, kena banyak bersabau

6 comments:

Teratak Hami said...

Yanty, sabau jelah aku baca entry ni. Frankly speaking, saya kalau balik melaka mmg jarang makan luar but akan try 1 hari nanti. After try maybe boleh suggest kat kengkawan lain. Kalau orang tanya kat mana makan best kat Melaka, selalunya saya blur.

zarin said...

ok, i kena ingat betui betui tempat nih..hihi nak pi jugak bila pi melaka nanti :D
i ni pantang nampak nasi ayam, mesti nk try jugak..since u kata best, nak ler mentry nya

MisY said...

fizah,

sy faham. bila balik kpg mestilah nak makan masakan emak, kan? bukan awak jer. saya nie kalau balik gombak yang cuma sepelaung tu pun, tak makan LUAU, lauk emak jugak yang saya cari.

MisY said...

zarin,

hopefully selera kita sama.... boleh gerenti memang sedap. try ler....

Anonymous said...

Siang buka tk

MisY said...

yup, siang buka.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...