Monday, March 15

Ayam Merah Kering

Lauk ini memang rata-rata menjadi kegemaran ramai orang. Lauk ini juga antara kelompok lauk kenduri. Mungkin sebab penyediaannya yang cepat dan senang serta bahan2nya yang mudah diperolehi. Ayam Masak Kering is our top list, satu family suka lauk nie. 

Ayam Merah Kering kali ini agak special sebab dimasak oleh hubby aku (it's a bless!). Frankly speaking, aku tak tengok langsung macam mana dia masak, jenguk ke dapur pun tidak sebab aku terlalu preoccupied dengan job yang agak urgent. (SOHO... ada kerja, ada gaji!). 

Tau2 dah siap! Bukan sekadar siap masak, siap hidang sekali! (all good men are taken! Hahaha!)

Both thumbs up for my hubby sebab lauknya sedap, memenuhi piawaian kami anak-beranak (alah... itu pun sebab ikut sebijik2 dalam buku resipi aku, sebab tula sedap, heheheh...) 



Bahan2:
1. Ayam - 1 ekor ( potong 18)
2. Bawang besar - 1bj (L saiz)
3. Halia - sebesar ibu jari kaki ( kalau uol punya big toe kecil, tak dapek den nak tolong.)
4. Cili blend - 2 sudu besar ( ikut kepedasan masing2)
5. Tomato sos - 1 senduk nasi
6. Gula - 3 sudu besar
7. Garam + aji

Tips: 
Bahan 2 & 3 diblend bersama.

Cara2:
1. Goreng ayam terlebih dahulu ( i prefer halfcooked )
2. Tumis bahan yang diblend sampai garing
3. Masukkan cili blend
4. Tuangkan tomato sos + gula + garam + aji
5. Masukkan ayam yang dah goreng tadi.

Senang, kan? Trylah, sure terangkat punya! 

Next entry, aku akan masukkan Ayam Merah Berkuah. 
.

2 comments:

Dilla said...

yummy...sedap.....

MisY said...

dilla,

goreng pun sodap!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...